Biografija pisca
Vladimir Krakov je književni pseudonim beogradskog muzičara i pisca Vladimira Markovića. Rođen je 1970 u Beogradu. Diplomirao je komparativnu književnost na Univerzitetu u Beogradu i specijalizovao medijske studije na Univerzitetu u Oslu. Vladimir je muzičar, kompozitor, muzički producent, DJ, novinar, copywriter, dizajner, video montažer, ambasador Couchsurfinga, prevodilac, autostoper sa petocifrenom kilometražom, ikonopisac, bloger i kuvar, bivši košarkaš KK IMT, bivši kreativni direktor marketinške agencije, bivši nastavnik srpskog u osnovnoj školi... Autor je nekoliko albuma muzike sa grupama Presing, Xanax i Tornado ptice, primenjene muzike za špice TV emisija, filmove, radio i TV reklame. “Kralj komaraca” je njegov prvi roman, pisan i objavljen najpre na engleskom, zatim iznova i značajno drugačije napisan na srpskom prema motivima engleskog izdanja. Drugi roman „Kuća koja se smanjuje“ objavio je 2012 za izdavačku kuću Stubovi kulture. Objavio je i niz kratkih priča u zbirkama „U vozu za Diznilend“ (SKC Beograd 1995), časopisu Beorama 1994-96', zbirci Gradske priče (Kulturni centar Grad, Beograd 2012) i zbirci Priče o Savamali (Arhipelag 2014). Saradnik je portala GLE Gradski Radar i kulturnog dodatka Politike.
Kralj komaraca
Bildung* roman sa mnoštvom autobiografskih motiva. Glavni junak je dvadesetogodišnji Miloš Brodar, koji se zatiče u bezizlaznoj situaciji, bez posla, stana i ikog svog u Londonu početkom devedesetih. Miloš živi u skvotu sa još tridesetak mladih ljudi, svira u reggae bendu i radi na crno kao čistač u agenciji za čišćenje poslovnih prostora, dok se raskorak između njega i engleske kulture neprimetno povećava do tačke pucanja. “Kralj komaraca” je jedan od mogućih nastavaka knjiga “Roman o Londonu” Miloša Crnjanskog i “Niko i ništa u Parizu i Londonu” Džordža Orvela, sa kojima deli sliku odurnog i neljudskog naličja Londona koje sleduje veoma brojnoj sirotinji domaćeg porekla i onoj okupljenoj sa svih strana sveta.
*Bildung roman – obrazovni roman, vrsta biografskog romana o mladoj ličnosti u fazi formiranja
Iz kritika:
• “Vešto ispripovedana priča o srpskoj generaciji X, obojena spojem briljantnog uličnog humora i iznenađujućih izleta u fantazmagoriju. Činjenica da je pisac ujedno jedna od najinteresantnijih figura beogradske andergraund rock scene u 90-tim daje ovoj knjizi dodatni pedigre.” (Richard Byrne, New York Press o engleskom izdanju “Kralja komaraca”)
• “Vladimiru Krakovu bila je dovoljna i jedna već davna, u osnovi jednostavna priča o sveta željnom mladom muzičaru da napiše pametan i bogat, ali ništa manje zanimljiv i duhovit, sjajno izveden roman. Ako njegova istorijska relevantnost i nije upadljiva na prvi pogled, daleko od toga da je nema; a književna relevantnost mu jeste upadljiva, i neosporna.” (Ivan Radosavljević, Beogradski književni glasnik)
• “Razložno aludirajući na Orvela (‘Niko i ništa u Parizu i Londonu’), Krakov svog Kralja komaraca komponuje kao uvod u ‘tamnu stranu grada, govor ulice’ … Štivo pleni piščevim škrtim, svedenim lirizmom, ugodno iznenađujućom moći (za jednog, jelte, romansijerskog početnika) da iz manje-više anegdotalnih crtica o emigrantskom glavinjanju i preživljavanju izvuče više nego što one ‘objektivno’ sadržavaju, što će reći da je Kralj komaraca ‘zaživeo’ tamo gde je i najbitnije i najteže: u jeziku.” (Teofil Pančić, Vreme)
• “Vladimir Krakov uspeva da dodirne i oživi mnoge dimenzije iseljeničkog iskustva jednog mladog Srbina u Londonu s početka devedesetih. Miloševe misli, opažanja i reči nude žive i britke komentare autora na komplikovane odnose između mahom nezadovoljnih slepih putnika s’ naših prostora i raznih strana sveta, kao i na njihove neuspele pokušaje da postanu integralni deo Grotla Opšte Nezainteresovanosti, kako pisac naziva London.” (Mirko Mandić, časopis Evropa)
Ammonite, Beograd 2006